REGELS TOT EN MET 2019
-
- In de vennootschapsbelasting kon tot en met 2019 de aftrekbaarheid bepaald worden op basis van de CO2 uitstoot. Op basis van een eenvoudige tabel kon dat aftrekpercentage gemakkelijk bepaald worden.
-
- In de personenbelasting bleef vanaf 1/1/2018 de oude aftrek van 75% van toepassing voor personenwagens aangekocht vóór 1/1/2018, tenzij er geopteerd werd voor de regeling van de vennootschapsbelasting indien die voordeliger zou zijn. Voor wagens aangekocht vanaf 1/1/2018 werd de aftrek sowieso gelijklopend met die van de vennootschapsbelasting.
CO2-uitstoot diesel CO2-uitstoot benzine Aftrek%
>0 – 60g >0 – 60g 100%
>60 – 105g >60 – 105g 90%
>105 – 115g >105 – 125g 80%
>115 – 145g >125 – 155g 75%
>145 – 170g >155 – 180g 70%
>170 – 195g >180 – 205g 60%
>195g >205g 50%
-
- Elektrische wagens : 120% aftrek (100% aftrek + 20% aanleg vrijgestelde reserve)
NIEUWE REGELS VANAF 2020
Zowel in de personenbelasting als de vennootschapsbelasting zijn vanaf 2020 nieuwe regels van toepassing. Het aftrekpercentage zal dan als volgt bepaald worden :
-
- Algemene formule : 120% – (0,5% x CO2-uitstoot x coëfficiënt brandstoftype)
- maximale aftrek : 100%
- minimale aftrek : 50%
- uitzondering : CO2-uitstoot is groter dan 200gr/km : 40% aftrek
- Algemene formule : 120% – (0,5% x CO2-uitstoot x coëfficiënt brandstoftype)
-
- Coëfficiënt brandstoftype:
- diesel: 1
- benzine + aardgas (> 11 fiscale PK) : 0.95
- aardgas : 0,90 (< 12 fiscale PK)
- Coëfficiënt brandstoftype:
UITZONDERING : in de personenbelasting kan een éénmanszaak voor een personenwagen die aangekocht werd vóór 01/01/2018 nog steeds de ‘oude’ aftrek van 75% toepassen.
VERGELIJKING AFTREK 2019-2020
“FAKE” HYBRIDE WAGENS
Fake hybride wagens: plug-in hybride met een batterij < 0,50 kWh/100 kg OF met een CO2-uitstoot > 50gr/km
-
- CO2 uitstoot van bestaande niet-hybride tegenhanger met dezelfde brandstof is van toepassing
- geen niet-hybride tegenhanger : CO2-uitstoot x 2,5
Voorbeeld :
Plug-hybride (benzine) aangekocht in de loop van 2018
-
- Batterij > 0,50 kWh/100 kg – CO2 uitstoot = 55 gr/km
- CO2-uitstoot niet-hybride tegenhanger (benzine) = 112gr/km
- aftrek in 2018 en 2019 : 100%
- aftrek in 2020 : 66,8%
Plug-hybride (benzine) aangekocht in de loop van 2018
-
- Batterij < 0,50 kWh/100 kg – CO2-uitstoot = 30 gr/km
- Er is geen niet-hybride tegenhanger – CO2-uitstoot = 30 x 2,5 = 75 gr
- aftrek in 2018 en 2019 : 100%
- aftrek in 2020 : 84,375%
UITZONDERING : plug-in hybride werd aangekocht vóór 1/1/2018 – “eigen” CO2-uitstoot blijft van toepassing
WAGENS INGESCHREVEN SEDERT 1 OKTOBER 2018
Vanaf 1 september 2018 moeten alle nieuwe auto’s die ingeschreven worden, een strengere emissie-, verbruiks- en CO2-test ondergaan. De nieuwe WLTP-test (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure), vervangt de bestaande NEDC-test (New European Driving Cycle). Gemiddeld bedraagt de verhoging van de CO2-waarde voor de WLTP-wagens 30 gr/km.
Deze verhoging heeft zowel een invloed op de aftrekbaarheid van de autokosten als op de berekening van het voordeel in natura voor het privé gebruik van de wagen.
Tot 31/12/2020 zal op federaal niveau de NEDC-waarde in gebruik blijven. Vanaf 2021 zal er zonder twijfel een WLTP-autofiscaliteit ingevoerd worden. Dat betekent dus een verdere verlaging van de fiscale aftrekbaarheid en een hoger voordeel in natura.
Bron foto cartoon: De Standaard.